Nationaal Modelbouw Evenement van 17 t/m 23 oktober
In het Nationaal Militair Museum te Soesterberg
Een verslag van Fred van Soolen
Zaterdag 17 oktober 2015, 07.45 uur.
De vering van mijn auto werd behoorlijk op de proef gesteld door de betonplatenweg naar de ingang van het Militair Museum. Onderweg naar het verzamelpunt zag ik in de verte, ondanks de mist, al een aantal wagens achter elkaar staan en gezien de hoeveelheid camouflage broeken moesten dat de manschappen van de RCAGH zijn. Na de gebruikelijke begroeting ( groeps-hug )zag ik dat meer dan de helft van de mannen al aanwezig waren en binnen een kwartier was bijna iedereen aanwezig. Op de afgesproken tijd werd er contact gezocht met Michiel Zeeman om ons via de schuifdeur te laten uitladen en reden we in colonne naar de zijkant van het museum. Na het uitladen van ons leger op schaal moesten we de wagen op de startbaan aan de andere kant van het museum parkeren en liepen door de mist naar de deelnemersingang bij de 2 bassins die bestemd waren voor de modelboten.
Nadat we onze spullen hadden opgehaald brachten we deze naar onze stand waar we onze eerste tegenvaller te verwerken kregen. De stand was bijna de helft kleiner in oppervlakte doordat er op het allerlaatst door de brandweer was besloten dat er een doorgang moest komen. Daardoor was ons rijgedeelte achter de tafels veel kleiner dan verwacht. Oke, het is niet anders, en door………….dan maar wat kleiner en de brug die er nog instond gebruiken om over te rijden met behulp van een oprit maken met pallets.
Tegenvaller 2, de pallets waren van kunststof en konden mooi in elkaar vallen, maar was daardoor niet geschikt om zo te stapelen dat we omhoog konden komen tot de hoogte van de Bailey brug.
Hier kwam het oplossend vermogen van Michiel om de hoek kijken en er werd dankzij hem en in onderling overleg een aantal oplossingen aangedragen en de juiste uitgevoerd. Nadat er andere tafels waren gehaald werd er onder leiding van luitenant Bokelman de bestaande tafels uit elkaar gehaald en van deze tafelplanken een oprit naar de Bailey brug gemaakt. De andere manschappen waren bezig om de tafels te vullen met het groene rollend materieel, waarvan er enkele nog niet groen waren.
Om 09.45 uur viel het licht uit, maar dat bleek normaal te zijn, werd ons later uitgelegd, en een paar minuten later startte alles weer opnieuw op en kon de eerste dag beginnen.
Na goed bestuderen van de plaats die wij hadden gekregen werd al snel duidelijk dat het geen doorloop was voor het publiek, dus moesten we met onze voertuigen de stand uit rijden en het museum door om het toegestroomd publiek de juiste weg te wijzen, onze stand.
Naar mate de dag vorderde werd het drukker, wat te zien was aan de hoeveelheid geparkeerde auto’s op de startbaan.
Tijdens het rijden door het museum hadden we veel bekijks en moesten we regelmatig stoppen om vragen te beantwoorden.
Ook bij de stand werd het drukken en ook daar waar er veel vragen en blikken van bewondering voor onze bouwkunsten.
17.00 uur, de eerste dag was ten einde en het was lekker dat je alles kon laten staan, het museum was tenslotte prima beveiligd, en zo door kon rijden naar huis.
Zondag 18 oktober 2015, 09.15 uur.
Omdat alles er is blijven staan was her mogelijk om lekker laat (45 minuten voor opening) te komen. Even de DVD speler aan slingeren en alles recht leggen. Thuis had ik een aantal routekaarten gemaakt om ons nog beter te kunnen vinden en heb de kaarten op diverse plekken op een standaard in het museum gezet. In de crewroom (kantine voor de deelnemers) werd er onder het genot van de nodige koffie om 09.30 uur door Ireen Mast en Gert Vlaanderen de nodige mededelingen gedaan omtrent het verloop van de zaterdag ervoor en planning voor de komende zondag.
09.45 ging weer even het licht uit en na een paar minuten weer aan. Er was onderling besloten dat we regelmatig en colonne door het museum zouden rijden, dus gingen we met een aantal tanks en de vrachtwagen van Wout op pad. Doordat het nog niet goed genoeg doordacht was, werd de colonne uitgerekt doordat de snelste voorop reed en de langzaamste achterop. Dat werd omgedraaid en al snel reden we in een mooie colonne door het museum waar er met bewonderende blikken bekeken werden.
Ook deze dag verliep zoals we hadden gewild, veel rijden, veel publiek en veel vragen.
Voor de leden was het een mooie gelegenheid om het museum eens goed door te lopen en naar al het mooie groen te kijken en te fotograferen. Gelijk ook maar eens kijken wat andere modelbouwclubs aan het bouwen, rijden, vliegen en varen waren. Iliya was er vandaag bij, en later ook op dinsdag, om buiten weer een spoor van rook achter te laten, wat weer een hoop bekijks opleverde. Ook Bert Klutz heeft een aantal keren buiten gereden met zijn Daf vrachtwagen.
Ook aan deze dag kwam helaas weer een eind en liet iedereen alle tanks staan zodat de tafels op de stand de hele week gevuld zouden zijn. Degene die de rest van de week niet meer op de stand zouden staan, namen de modellen wel mee.
Verder is het door de week nog best druk geweest, want het was herfstvakantie wat duidelijk te merken was.
Zelf kon ik niet meer dagen dan het weekend en de laatste dag, de vrijdag 23 oktober. Nu was ik onderweg op deze laatste dag om voor de laatste keer tijdens dit evenement met ons leger op schaal rond te rijden in het Militair Museum. Lekker aankomen op een mooie tijd, eerst koffie, luisteren naar Ireen en Gert en rijden met de tanks. Tijdens dit evenement is er door een botenclub, die wij al kennen uit Goes, een voorstel gedaan om samen met ons een landing op een strand uit te voeren. Wij leveren de tanks en hun zijn nu een aantal landingsvaartuigen aan het bouwen. Hierover wordt tzt nog informatie gedeeld en in Goes verder uitgewerkt.
Aan het einde van de laatste dag werden wij verzocht even in het restaurant aanwezig te zijn, zodat Gert een dankwoord wilde richten aan ons deelnemers. Ireen deelde ons mede dat de verwachting was dat er 17.000 bezoekers zouden komen, maar het waren er 21.000 geweest. Hierdoor was gelijk de toon gezet om het volgend jaar weer te doen en Ireen bedankte Gert Vlaanderen voor zijn inzet.
Zelf wil ik ook even Ireen, Gert en ook Michiel bedanken voor de gastvrijheid.
Hier de foto van de mannen die er op vrijdag bij waren:
Eddie de Ruijter, Wout Mayers, Reijnder Zelhorst, Gerard van Berkel, Riny Koks,
Ronald Bokelman, Ruud Tollens, Fred van Soolen.
Met dank aan leden die niet op de foto staan, maar wel een of meerdere dagen aanwezig waren:
Bert Klutz, Iliya Cerjak, Donald Mallee, Bert de Keijzer, Jan de Weijer, Bas Tollens, Gerben van Huissteden, Chris van Ravensteijn, Jeffrey van Soolen
I.v.m. de bezetting van de stand had ik een rooster gemaakt, zodat er elke dag minstens 4 leden per dag aanwezig waren.
Ik wil iedereen bedanken voor zijn inzet en aanwezigheid, al was het 1 dag of bijna alle dagen, zonder jullie hadden we dit niet kunnen doen.
Volgend jaar tot ziens