Bouwen van Boxer panzer wielvoertuig

 

Fred van Soolen sEen project door Fred van Soolen.

In 2007 kreeg ik het idee om weer iets te gaan bouwen, maar niet met tracks maar met minimaal 6 wielen.

rooikat
Het eerste idee was dat van een Rooikat, een 8 wielvoertuig.
Maar hier was niet genoeg informatie van te vinden.

 

lav25Het volgende idee was een LAV25.

Ook dit idee heeft het niet verder gebracht als mijn bovenkamer.

Begin 2013 kwam ik op de Nederlandse uitvoering: de Boxer.
Het is een 8 wielvoertuig, ontwikkeld door Krauss Maffei Defence in Duitsland en is een Duits Nederlandse samenwerking.
Het voertuig voor Nederland wordt hier gebouwd zodat er werkgelegenheid is onstaan.

Om een idee te krijgen wat het moet worden voor een model, is hieronder een filmpje van het Ministerie van Defensie.

 

Zo,      nu weten we hoe de Boxer eruit ziet, maar hoe gaan we het maken en hoe komen we met zo’n nieuw voertuig aan informatie.

Op een van de open dagen van de Landmacht had ik al eens kennis gemaakt van de Boxer en vond het een machtig voertuig. Die dagen zijn er een aantal foto’s van gemaakt en het idee om deze te gaan maken ging ik doorzetten.
wezep 034Een ambulance uitvoering in Wezep 2007.
Veel kon ik nog niet van vinden, behalve de foto’s die ik op de open dagen had gemaakt, dus begon ik overal te informeren, van defensie tot Kraus Maffei in Duitsland.

Omdat er overal weinig tot geen informatie gegeven werd of niet gegeven mocht worden, besloot ik een model van Revell te kopen en die na te meten, zoals ik bij mijn Koningstijger had gedaan.
Boxer Revell (1) sboek boxer
Na een tijdje had ik een boek gevonden waar veel foto’s in stonden, dus er was al wat meer informatie beschikbaar.

De bouwdoos van Revell werd nagemeten en omgerekend naar de schaal die ik wilde hebben, schaal 1:16. Aangezien het origineel al een groot voertuig is zou het model ook niet klein uitvallen.
Na het bestuderen van het plastic model en de foto’s uit het boek werd mij duidelijk dat het  een ingewikkelde constructie was, de wielophanging maar vooral de besturing.
Precies zoals het origineel zou het nooit worden, omdat de prioriteit van een RC model voor mij is,  dat er mee gereden kan worden.

De besturing bestaat bij het origineel uit een aantal stangen en dit zou bij een schaal van 1:16 dan te zwak zou worden en moet er met grote regelmaat reparaties uitgevoerd worden.
Boxer (61) sDe besturing bestaat uit een aantal stangen.
Elk wiel zit aan een arm met 2 schokbrekers, dat was ook een probleem omdat er geen ruimte is voor 2 stuks op mijn model. Dan maar 1 per wiel.
En zo werden er nog een aantal onderdelen aangepast om het bouwen van een model mogelijk te maken.

Na het uitdenken van de aanpassingen werd besloten om overal eerst een tekening van te maken, o a een zijaanzicht, een doorsnee tekeningen en de besturing .
boxer tek bak achter boxer tekening 001

 boxer tekening 003boxer wielophanging

 

Een tekening van de wielophanging was ook noodzakelijk en de plaatsing daarvan in het model.

Het origineel had aandrijving op alle wielen en besturing op de 2 voorste assen, dat moest het bij mijn model ook gaan worden.
Na het mishandelen van mijn grijze massa kwam ik met een aantal ideeën, maar de meeste verdwenen zo de ideeën-prullenbak in.
Uiteindelijk ging ik voor een model met aandrijving op alle vier de assen, met elke as een differentieel, elk wiel onafhankelijk ophanging en de voorste 2 assen stuurbaar.
Ik had de lat voor mezelf weer eens hoog gelegd, een uitdaging maar dat is niks nieuws.

Na deze tekeningen was het zoeken naar onderdelen van wielophanging, besturing en aandrijving. Dat werd een bedrijf in China dat aluminium upgrade onderdelen verkocht en ook differentiëlen voor de aandrijving.
001 (1) s 003 (1) s
Na het inpassen van deze onderdelen in de tekeningen was het grote moment aangebroken om het aluminium te gaan aftekenen en te zagen.
Dan begin je uiteraard bij de bodem, deze werd afgekeken van het Revell model. Beter goed gepikt als slecht verzonnen.
Na de bodem was het de beurt om de zijkanten te zagen en deze werden daarna in de juiste hoek gebogen. Ook weer het voorbeeld van Revell.
009 s 011 s
De differentiëlen werden aan de bodem vastgeschroefd en er kwamen aluminium delen waar de wielophanging aan vast kwam.
014 (4) s 014 (1) s
Ook nu werd er weer stevig doorgezaagd en het begon al op de bodem te lijken die ik ook in mijn tekening had staan.
014 (11) s016 (1) s
V
oor de aandrijving werd gekozen om op elk differentieel een elektromotor aan te sluiten
d m v een tandriem overbrenging. De motoren zouden dan op 2 snelheidsregelaars om en om aangesloten worden.
016 (2) s 016 (4) s
Op de differentiële werden wielen voor de tandriemen gemonteerd en allemaal ingebouwd in de bak. Die begon steeds meer vorm te krijgen, vooral na het uitzagen en monteren van de achterkant. Nu kon worden begonnen met het monteren van de wielophanging met schokbrekers en besturing met stuurstangen.
018 (1) s 020 (10) s

Het onderste gedeelte zat erin en ging ik een verdieping hoger bouwen, in het model bedoel ik natuurlijk.
De bodemplaten voor de elektromotoren en motoren zelf werden gemonteerd alsmede de tandriemen.
019 (1) s 019 (3) s
D
e achterste 2 motoren kwamen op 1 bodemplaat en op die plaat moet ook alle elektronica op samen met een accu, dus moest van een behoorlijke dikte worden.
020 (4) s 020 (6) s
Daar moesten ook weer gaten in gemaakt worden om de tandriemen van de differentiëlen door naar boven naar de motoren te brengen.
020 (9) s 020 (16) s
Heel langzaam werd er begonnen aan het in plastic plaat uit te snijden van de bovenkant. Ook dat werd weer prima afgekeken van het Revell voorbeeld, opgemeten en omgerekend naar de juiste schaal. In de achterkant werd de opening gemaakt voor het luik, dat wilde ik op afstand open en dicht kunnen doen.
021 sDe zijkant, bovenkant en voorkant werden gesneden en gemonteerd.
Het chauffeursluik wilde ik ook op afstand willen bedienen, net zoals het achterluik en er werden een aantal servo’s aangeschaft bij mijn Chinese vrienden.
Een aantal velgen en banden werd onder de Boxer gemonteerd om de eerste testrit te gaan houden en uit die testrit bleek al gouw dat het besturen van 1 servo voor beide sturende assen veel te zwak was.
2 opties waren mogelijk om dit te verbeteren, optie 1 een grotere servo, optie 2 voor elke 022 (1) sas een aparte servo.
Voor optie 2 werd gekozen om minder bewegende delen te hebben en minder weerstand bij de besturing.

Wordt vervolgd in deel 2

 

 

 

Het verhaal gaat verder…….deel 2.

De wielen en banden die ik had gebruikt om de eerste proefrit te maken kwamen uit de doos ” over van andere projecten” soms ook wel eens “nooit afgemaakte projecten” genoemd.
5 op wielen klein 4 bovenkant klein
Deze banden leken niet op het origineel, de Michelin 415/80R 685TR XML, en opnieuw was het speurwerkwerk naar gelijkende banden begonnen.
Al snel werd het duidelijk dat het waarschijnlijk een kwestie van zelf gieten zou gaan worden, maar tijdens een van de beurzen sprak ik met Ruud en Bas Tollens die mij op een site wezen in Duitsland.band 1
Zij waren bezig met een vrachtwagen en hadden daar een paar mooie banden gevonden, misschien kon ik daar ook wel terecht.Michelin 415/80R 685TR XML in schaal 1:16 was hier zo te koop en dat scheelde alweer een hoop werk t o v het gieten. Nu alleen nog een paar mooie velgen ergens kopen en klaar was ik.
De velgen was een dood spoor, dus ging ik bij de technische mannen op mijn werk om raad.  Al snel werd er om een tekening van de velg gevraagd en een paar weken later waren ze gedraaid.
boxer deel 5 (16) s boxer deel 5 (19) s
Het gaf de Boxer gelijk een heel ander uiterlijk en zag steeds meer gelijkenis met het origineel, dat was ook de bedoeling.

Nu was de buitenkant van het voertuig aan de beurt.
Het chauffeursluik en de achterklep moesten bewogen kunnen worden met de afstandsbediening, op naar de volgende hersenbrekers.
boxer achterkant 1 s boxer luik 1 s
Het luik werd gemaakt en bepaald hoe het moest worden bewogen, dat zou via een servo gebeuren.

Wordt vervolgd in deel 3

En weer gaan we verder…..deel 3

Om het luik uiteindelijk goed te laten werken ging een aantal probeersels aan vooraf, maar bij poging nr. 5 was er iets bedacht en gemaakt wat prima zou moeten werken.
Een servo in kombinatie met 2 armen moest het luik openen tot aan de grond.
Om het langzaam te laten openen en sluiten zit er weer een stukje elektronica tussen.
Nu verder met de buitenkant en wel bovenop, het machinegeweer. Het juiste type was mij inmiddels bekend en nu was de speurtocht op het internet begonnen naar zoveel mogelijk foto’s om hem zo goed mogelijk na te bouwen.mg2.s mg.s
De MG moest via de afstandsbediening (AB) kunnen draaien en ook omhoog en omlaag kunnen. In de bovenkant werd een kleine servo gebouwd voor het draaien en in de munitiekist werd de servo gebouwd voor omhoog en omlaag draaien van de loop.
20150319_222134.s mg3.sEnkele delen metaal werden op maat gemaakt en de basis was klaar, nu de rest.
mg4.s mg5.sDe loop werd ook weer van verschillende  delen koper, aluminium en kunststof gemaakt.
Daarna gemonteerd op het draaibare gedeelte en de loop is via de AB te bewegen.
mg6.s mg8.s
Later wat munitie opvangbakken gebouwd en samen met wat rookpotten gemonteerd op de houder, de bovenkant begint al ergens op te lijken.mg7.s wit

 

 

Wordt vervolgd in deel 4

Dan nu deel 4

Nadat er een groot gedeelte van de tijd is gaan zitten in het nabouwen van de MG was het eens een keer tijd om de Boxer weer aan een rij test te onderwerpen.
Vorig jaar was de eerste test geweest en toen bleek dat het sturen met 1 servo en een aantal stuurstangen te zwak was. Dit was verholpen door voor elke sturende as een servo in te bouwen, in theorie. Dit idee was echter nog nooit goed uitgetest, dus een uitgebreide en zware test was noodzakelijk.Zender TGY-i6.s

Maar eerst werd besloten om een andere, programmeerbare afstandsbediening te kopen bij mijn Chinese vrienden van Hobbyking.
Met deze zender is het mogelijk om per kanaal de totale uitslag en maximale uitslag in te stellen.
Ook geeft de ontvanger een terugkoppeling van de spanning die de ontvanger krijgt, dus als die te laag is geeft de afstandsbediening een signaal en kan het op het display aflezen.

20151104_200612.sNa de ontvanger ingebouwd te hebben en de zender te hebben afgesteld, ging ik met de Boxer op pad om eens flink wat testen uit te voeren.

Na een Kwartier rijden bleek dat de besturing nog veel te zwaar was en zelfs de 2 servo’s, die toch 7Kg aan maximale trekkracht hadden, het niet voor elkaar kregen om goed te sturen.
Ook bleek dat ik een bouwfout had gemaakt en dat er binnenin de Boxer een stuk aluminium in de weg stond.
Dit stuk aluminium was de bodemplaat waar 2 motoren, de snelheidsregelaars, schakelaars en een groot gedeelte van de voedingsbedrading op zat.
Dus om dit aan te passen was het noodzakelijk om de Boxer leeg te halen.
20160111_213429.s20160111_215619.s
Er werd weer een bestelling geplaatst bij Hobbyking voor 2 stuks nieuwe zwaardere servo’s die een trekkracht hebben van 21Kg bij 6 volt. Om deze 6 volt stabiel bij de servo’s te krijgen werden 2 stuks instelbare spanningsregelaars van 2Amp besteld. Het idee was, als de Boxer nu toch voor een groot gedeelte uit elkaar ligt dan maar gelijk de bedrading verbeteren met dikkere silicone draden, welke ook weer besteld werden.
20160112_221008.s 20160111_215812.s
Nadat alle onderdelen binnen gekomen waren was het tijd om het werk voort te zetten en de servo’s werden gemonteerd, samen met de spanningsregelaars. Nieuwe bedrading werd aangesloten en werd netjes samengebonden en op de juiste plaats in de Boxer gemaakt.

Wordt vervolgd in deel 5.

 

We gaan weer verder met bouwen, deel 5.

Nadat de bedrading en besturing is aangepakt, wordt het tijd om ook de buitenkant eens onder handen te nemen.

Aan de bovenkant zitten 4 luiken, een Mg en een aantal kisten.
De MG en het chauffeurs luik was reeds gemaakt, dus moesten we maar eens beginnen aan de andere luiken.
Aan de achterkant had ik een servo 20150820_204506.s zwart
ingebouwd om de MG van links naar
rechts te laten bewegen.
Deze zat precies op de plek waar het achterste luik moest komen, dus daar zijn we als eerste aan begonnen.
Op de foto is het achterste luik te zien en het eerste begin van de 2 middelste luiken
20150820_204606.s20150826_203338.s
20150827_221133.sDe opbouw van de 2 luiken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Het origineel op de open dag LM 2009

Zoals op het origineel zitten er nogal een groot aantal soort bouten waar de beplating vast zit op de romp.
De platen werden heel eenvoudig van verschillende dikten plastic plaat gemaakt en op de romp gelijmd, hierbij steeds weer vele foto’s en tekeningen nagekeken.
De bouten waren een ander tijdrovend verhaal, deze werden met een doorslag gemaakt uit een plaat plastic en daarna weer via foto’s en tekeningen gelijmd.
Waar zit hier het scharnier en een handgreep of slot, was steeds weer de vraag.
Ook was het iedere keer uitproberen of het een beetje gelijkend is zoals het origineel.
Over het hele bovengedeelte van het voertuig zitten antislip delen.
Om dit enigszins een beetje te laten lijken kwam ik op het idee om deze te maken van heel fijn waterproof schuurpapier.
20150831_203903.s 20150831_221020.s
Het is nu begin februari 2016 en onze eerste beurs dit jaar komt eraan, in Goes 20/21 februari.
De Boxer gaat ook mee naar deze beurs en heb weer heel wat te laten zien op de stand.
De Jachttijger is ook verbouwd en dan het bouwverloop van de Boxer is heel wat nieuws.

Wordt vervolgd in deel 6.

We gaan weer verder met bouwen, deel 6.

Zoals ik zie loop ik een behoorlijke tijd achter met het laten zien van de bouw van de Boxer, dus moeten we maar wat gaan inhalen.
Het is nu december 2017, maar in 2016 is het grootste gedeelte van mijn tijd aan iets geheel anders besteed, namelijk mijn zoon Jeffrey ging op zichzelf wonen.

Maar in maart 2016 kregen wij de kans om eens te kijken naar het origineel en te vergelijken of wat er tot nu toe gebouwd was, ook klopt.
O. a. wat ik met de schuurpapier delen had gemaakt , sommige scharnieren, luiken, waar de kisten moesten komen, klopte helemaal niet.
Het schuurpapier moest er weer af en moest worden vervangen voor kleinere delen.

Deze delen hadden 6 verschillende vormen,  in totaal ongeveer 150 stuks die allemaal met de hand geknipt werden en met secondelijm op het model gelijmd werden.
Het was een geduld werk, maar het resultaat mag er zijn.

Ondertussen had ik voor mijn Tamiya Hummer een geluidsmodule gekocht, ESS ONE+ , en die is te programmeren met bijna elke wagen, truck en diverse geluiden.
Als toeter had ik de “Dukes of Hazzard” geluid erin gezet en die bracht menige lach op de gezichten van het publiek.
De eerste keer dat ik reed met de Hummer en geluidsmodule was in Goes 2017, maar het best kwam hij tot zijn recht op de Army Show op vliegbasis Twente in september 2017.
Daar had ik de ruimte om lekker te scheuren en te brullen met het geluid.

In Twente had ik besloten om in de Boxer ook zo’n module te plaatsen en bij thuiskomst werd die gelijk besteld.

De bestelling liet even op zich wachten, kwam uit China, dus ben ik alvast begonnen om te kijken waar de module geplaatst moest worden.
In het model was er geen plaats voor, dus besloot ik de module voor te doen als een van de kisten op het bovendek.

Als je ergens op zit te wachten duurt dat lang, dus ben ik begonnen aan het bouwen van het tentrek aan de achterkant van de Boxer.

Vooral de vele gaatjes waren een uitdaging om dat netjes af te werken.

 

Na een lange tijd niet gebouwd, gaan we weer verder.

Het tentrek zit nu helemaal in elkaar en ga ik aan de Boxer monteren, hij wordt nu weer langer.
Ondertussen is de geluidsmodule binnen gekomen, maar waar ik die moet plaatsen is nog een groot raadsel. Er is niet genoeg ruimte over om een blok van 4 x 7 cm kwijt te kunnen.Om dit probleem op te lossen moest de grootste kist bovenop omgebouwd worden als behuizing voor de geluidsmodule.
Via de computer zijn de juiste geluiden geladen en na het testen ervan bleek het een prachtige aanvulling te zijn.

Nu was het alleen nog de bedoeling om er een mooie camo van te maken, dus werden er vele foto’s bekeken en het camo patroon op tekening gezet.
De wielen werden verwijderd, ramen, lampen en enkele ander onderdelen werden afgeplakt om het model eerst geheel groen te spuiten.

Daarna kwam de volgende uitdaging, het afplakken zonder de groene laag te beschadigen.

Dat was gelukt, maar er was niet veel over om te spuiten, maar nu kwam de grootse afplak uitdaging, het zwart.

Langzaam werd er na het spuiten het tape eraf gehaald en kwam er een hele strakke camo tevoorschijn die ook nog eens prima leek op het origineel.

na wat lak en spuitwerk om het model een wat gebruikt uiterlijk te geven is het definitieve resultaat bijna perfect te noemen.
Hij rijd prima, zier er goed uit, klinkt goed en na een paar jaar bouwen ben ik hier zeer tevreden mee.